Porównanie tradycyjnej terapii logopedycznej i terapii online

Rozwój techniki i szeroki dostęp do internetu sprawiły, że możemy swobodnie korzystać z różnych pomocy naukowych oraz materiałów dydaktycznych, które przydadzą nam się przy wspieraniu rozwoju mowy dziecka. Jeśli nie mamy możliwości chodzenia na zajęcia z logopedą stacjonarnie, być może zainteresuje nas terapia logopedyczna online. Czym różni się ona od tradycyjnej terapii i czy za jej pomocą można uzyskać równie dobre efekty?

Terapia online logopedia – skąd pomysł na taką formę terapii?

Terapia online logopedia powstała z potrzeby dostosowania się do pacjentów oraz nowoczesnych technologii. Osoby mieszkające zwłaszcza poza miastem często poświęcają nawet godzinę na sam dojazd do logopedy. Dodając do tego godzinę zajęć, mamy praktycznie dwie godziny “wyjęte” z życia. Jest też duże grono osób, które po prostu nie ma możliwości dojazdu na zajęcia, m.in. ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim czy fakt mieszkania za granicą. Terapia logopedyczna online w takich wypadkach może stać się dobrym rozwiązaniem.

Na czym polega terapia logopedyczna online?

Biorąc pod uwagę metody pracy, zajęcia logopedyczne online są bardzo zbliżone do tych tradycyjnych. Spotkania odbywają się zwykle raz w tygodniu, by podtrzymać efekty pracy. Logopeda online może korzystać z różnych aplikacji i platform, takich jak Skype czy Zoom. Służą one do nawiązania kontaktu “twarzą w twarz” z pacjentem. Wszystkie materiały wykorzystywane na zajęciach oraz te “zadawane” do pracy w domu, wysyłane są zwykle mailem. Aby ocenić narządy mowy czy wykonać badanie wymowy pacjenta, korzysta się z tego, co pacjent może mieć pod ręką, a więc różnego rodzaju łyżki, patyczki po lodach, słomka, latarka itp. Same zajęcia wyglądają jednak podobnie. Logopeda ćwiczy z pacjentem wymowę głosek, pokazuje mu, jak wykonywać masaże twarzy czy proponuje stosowanie różnych ćwiczeń, np. dmuchanie przez słomkę.

Terapia online często wymaga korzystania z dodatkowych aplikacji, interaktywnych gier czy filmików, które będą w stanie zainteresować pacjenta. Często też wymagana jest większa kreatywność, by podtrzymać zaangażowanie – zwłaszcza u małych dzieci. W wielu wypadkach jesteśmy w stanie uzyskać podobne efekty, jak w przypadku zajęć stacjonarnych.

Terapia stacjonarna – w czym jest lepsza od terapii online?

Jeśli tylko mamy taką możliwość, dojazdy czy odległość nie są dla nas problemem, zawsze warto wybrać terapię stacjonarną. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na większe możliwości, zarówno jeśli chodzi o badanie i ocenę wad wymowy, jak i narzędzia i urządzenia, z których może korzystać logopeda. W bezpośrednim kontakcie z pacjentem można przeprowadzić badanie palpacyjne, by prawidłowo ocenić napięcie mięśniowe. Łatwiej jest też sprawdzić jamę ustną, wędzidełko czy język. Zwłaszcza pacjenci, u których potrzebne jest terapia miofunkcjonalna (logopedia), powinni skorzystać z zajęć stacjonarnych. Logopedzi mogą przede wszystkim osobiście wykonać masaż logopedyczny. Czasami taki masaż wykonywany jest przez pacjentów nieprawidłowo i może nie przynieść oczekiwanych korzyści. Dodatkowo w gabinecie można przeprowadzić takie zabiegi, jak mikropolaryzacja mózgu czy elektrostymulacja językowa, które dodatkowo wspierają uaktywnienie mowy czy pionizację języka.

Logopeda online czy stacjonarnie – co wybrać?

Obie formy terapii mają swoje zalety. Jeśli z różnych względów nie możemy dojeżdżać do gabinetu osobiście, logopedia online może okazać się lepszym wyborem. Jest to świetne rozwiązanie dla osób mieszkających za granicą. To także idealny pomysł dla osób, które z powodu różnych zaburzeń mogą czuć się niekomfortowo w obcym miejscu. Terapia przed komputerem, we własnym domu, może wówczas stworzyć idealne warunki do współpracy, np. dla osób z fobią społeczną.

Jeśli jednak zmagamy się z poważnymi wadami wymowy czy zaburzeniami w obrębie jamy ustnej, które wymagają masaży logopedycznych, elektrostymulacji czy dodatkowych narzędzi, warto wówczas wybrać terapię stacjonarną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *